اما مسئله فقط کاهش دقت رسانهها و افراد نیست. در این بین مطالبی در راستای رویداد رخ داده منتشر میشود که ناشی از بی دقتی رسانه ها و روزنامه نگاران نیست بلکه این اخبار و محتواها هدفمند منتشر می شوند و لابه لای انبوهی از اخبار درست به مخاطب تحویل داده میشود. اینگونه مطالب را «اخبار جعلی» یا «فیک نیوز» می نامند.
«انتشار گسترده «خبر جعلی» — خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و به صورت سازمانی و حرفهای اغلب بر بستر رسانههای اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشوند — به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانهها و پژوهشگران قرار گرفته، برای تشخیص و مقابله با آن ضروری است. فهم تفاوتهای این مفهوم خاص و سایر مفاهیم مشابهی که در فضای زبانی مرتبط با خبر و خبررسانی به کار میرود، میتواند برای شناخت مناسب خبر جعلی به ما کمک کند. ازجمله قدیمیترین واژههای این حوزه، «شایعه» است که در نگاه اول بسیار به مفهوم خبر جعلی نزدیک است.»
اما شایعه و خبر جعلی (فیک نیوز) تفاوتهایی با هم دارند. تصویر پیوست شده همین موضوع را نشان میدهد.
تفاوت خبرجعلی با شایعه 72012802/18/2020 3:57:30 PMhttp://edit.titrfestival.ir/Media//Image/2020/02/202002107801054775_Orig.jpghttp://edit.titrfestival.ir/Media//Image/2020/02/202002107801054775_Thum.jpg
|
❇️ منبع: مقاله « تفاوتهای «خبر جعلی » و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریهپردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات» |
مقاله خبر جعلی2/18/2020 4:07:56 PMhttp://edit.titrfestival.ir/Media//File/2020/02/2002180001.pdfhttp://edit.titrfestival.ir/Media//Image/2020/02/202002101504539376_Thum.jpg
دریافت فایل
|